Stacks Image 262066

Berättelser om kyrkor i Växjö stift
lista / karta Hyltebruks kommun
Femsjö kyrka

Berättelser om kyrkor
i Växjö stift

lista
Femsjö kyrka

Femsjö kyrka har anor från medeltiden, men dess nuvarande utseenden är huvudsakligen från 1700-talet.
Exakt hur gammal kyrkan är vet man inte, och detaljer från tiden före 1500-talet ät få, mycket beroende på kyrkas läge i den dåvarande gränsbygden mellan Danmark och Sverige. Kyrkan har beskjutits och flera gånger bränts ner, och även åtskilliga gånger tjänat som stall.

I och med freden i Roskilde 1658 blev Halland Svenskt, och befolkningen i Femsjö var fast beslutna om att återuppbygga kyrkan igen. Under 1730 och 40-talen renoverades kyrkan dessutom grundligt och fick det utseende den har idag.

I exteriören finns spår av den tidigare romanska ursprungliga kyrkan med den runda porten och valvformade fönster, men här finns även spår från barocken, den stilepok som var som störst när kyrkan renoverades med det putsade murverket och tornpartiet.

I kyrktornet som är byggt av tornbyggare Peter Holmgren från Laholm finns två klockor, en storklocka och en lillklocka. De är nästan tillverkade samtidigt. Storklockan är från 1681 och lillklockan från 1663. Båda är gjorda av malm och är tillverkade av klockgjutare Arfvid Larsson från Jönköping.

Av medeltiden finns bara några få inventarier bevarade. Bland annat dopfunten är daterad till 1200-talet och tillverkad av granit. Men man har inte varit speciellt försiktig med den. Under flera ombyggnader av taket har den fått agera förvaringskärl för tjära. Så sent som 1929 beslutades det att restaurera dopfunten. Lösningen blev att man fick hugga om den för att på det viset göra den fri från tjäran. Den återinvigdes 1942.

En pPrimklocka som är tillverkad av malm härstammar från den katolska tiden. Dess tidigare funktion var att man ringde i primklockan vid nattvarden när oblaten och vinet förvandlades till Kristi kropp och blod. Men under den katolska tiden var det endast prästen som tog nattvarden i församlingens ställe. Numera används primklockan som symbol vid dop.

På en av väggarna finns sen träskulptur från första halvan av 1500-talet föreställande den apokalyptiska madonnan, det vill säga Maria med Jesusbarnet stående på månskäran. Skulpturen kan komma från en verkstad Lund, eller kanske från Nordtyskland.

Och i sakristian finns en trästaty föreställande ett kvinnligt helgon, och som anses vara Den Heliga Brigitta. Detta tror man eftersom den liknar en skulptur som finns i Vadstena klosterkyrka. Men skulpturen kan också eventuellt föreställa Maria under Pingstundret. Nere till vänster på skulpturer syns en avbruten fot, som hört till en apostel som en gång stått vid hennes sida! Skulpturen fanns 1927 i tornet. Församlingen önskade restaurera skulpturen och tillskrev Riksantikvarieämbetet, som åtog sig jobbet, som bestod i övermålning. Dock först sedan församlingen kunnat garantera betalningen för jobbet: 60 kronor. Man hade önskat skulpturen tillbaka lagom till julhögtiden samma år men fick vänta till våren 1928. Redan året efter konserverades skulpturen om och man tog då bort övermålningen och lär de ursprungliga färgerna bli synliga. Madonnan har även konserverats på 2000-talet.

Det mesta av den övriga utsmyckningen kyrkan är daterat till 1700-talet.

Altaruppsatsen och predikstolen är båda tillverkade av bildhuggaren Sven Segerwall från Växjö. Predikstolen är av trä, och har fem skulpturer föreställande de fyra evangelisterna, Lukas, Matteus, Markus och Johannes, samt Salvator Mundi, som betyder världens frälsare. Altaruppsatsen består av flera delar och har i mitten, i fönstret ett krucifix.

På norra väggen hänger ett begravningsvapen Johan Liliegranat som under 16 år var häradshövding i Värmland. Han föddes 1703 i Broby i Skåne. han var gift två gånger men dog barnlös på Yaberg 1769 - och med det dog också den adliga ätten ut.

Takmålningarna är målade av Peter Edberg, som var bördig från Stockholm men då bosatt i Jönköping. Han var korpral och hade måleriet som en extrainkomst vid sidan av militärtjänsten. Han har bland annat gjort målningar i Långaryds , Färgaryds och Bolmsö kyrkor liksom i Habo kyrka i Västergötland. Det är dock bara målningarna här i Femsjö som finns bevarade.
Han var snabb på att måla och det tog honom bara två månader att göra färdigt taket. Det var den dåvarande kyrkoherden Magnus Bolin som valde ut motiven till målningarna. Inspirationen hade han fått av tyska kopparstick. För målningsarbetet kunde Peter Edberg kvittera ut 300 daler. 1912 beslöts att takmålningarna skulle konserveras och att även predikstolen skulle renoveras. Detta gjordes av dekorationsmålaren Jöns Thulin från Enskede. Vid den senaste restaureringen 1942 återställdes sedan de borttagna altartavlorna till sin rätta plats, korförnstret minskades till ursprunglig storlek och de runda fönstren murades igen.
En av målningarna föreställer djävulen som kidnappar kvinnor i nöd.
En av målningarna visar enligt inskriften ”Gudi predikar mod och hugsvarelse”. Motivet symboliserar hur olika åhörare tar emot ordet. Längst till vänster sitter exempelvis den hårdhudade åhöraren över vars huvud det blixtrar. Bakom hans axel sitter ondskan i skepnad av en korp och tar bort ordet från hans öra. Där invid sitter en ödmjuk åhörare som tar emot ordet, under det att den Helige Ande sänker sig över honom i skepnad av en duva.
Där invid visas motivet Om hjärtats förbättring. Moses med lagtavlorna sitter vid en press där han krossar ett förhärdat människohjärta.
Vi kan även se ett porträtt av en ängel med texten ”Står upp för döden och kommer inför domen”. Man ska möta döden och vara förberedd då man döms till himmel eller helvete.

1745 fick Femsjö kyrka sin första orgel med 6 pipor som 1751 utökades till 8. Den nuvarande mekaniska orgeln är byggd 1962 av Frederiksborgs Orgelbyggeri, Hilleröd, Danmark.
Stacks Image 262082